Artykuł sponsorowany

Czym dokładnie jest książka przychodów i rozchodów oraz jak ją właściwie prowadzić?

Czym dokładnie jest książka przychodów i rozchodów oraz jak ją właściwie prowadzić?

Księga przychodów i rozchodów stanowi najpopularniejszą formę prowadzenia księgowości dla małych podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych lub liniowo. W KPiR ujmuje się wszystkie przychody przedsiębiorstwa oraz koszty związane z jego działalnością, które otrzymano lub poniesiono w okresie prowadzenia firmy. Odnosząc informacje zawarte w KPiR do wartości przychodów i rozchodów firmy, jesteśmy w stanie wyliczyć zobowiązania podatkowe. Jak dokładnie należy prowadzić księgę przychodów i rozchodów i kiedy należy ją założyć?

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów jest obowiązkowe w przypadku przedsiębiorstw rozliczających się na zasadach ogólnych lub liniowo. KPiR musi być prowadzona nie tylko przez małe przedsiębiorstwa, ale także spółki jawne, partnerskie oraz cywilne, zakładane przez osoby fizyczne. Księgi nie muszą być jednak prowadzone przez samego przedsiębiorcę. Często właściciele firm korzystają z usług profesjonalnych biur rachunkowych, które zajmują się prowadzeniem księgowości. Jak mówi księgowy z biura rachunkowego biuro-kuhn.pl:

KPiR powinna być prowadzona od dnia założenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy muszą ją także założyć podczas zmiany sposobu opodatkowania na liniowy lub zasady ogólne. Wtedy księga obowiązuje od 1 stycznia nowego roku podatkowego.

KPiR może być prowadzona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, a wybór sposobu zależy wyłącznie od przedsiębiorcy.

Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów powinno odbywać się rzetelnie, w sposób jasny i przejrzysty. Warto pamiętać o tym, aby uiszczać każdy przychód i rozchód jak najszybciej po jego uzyskaniu lub poniesieniu. W KPiR zawarte są kolumny, w których znajduje się podział na poszczególne dane. Księgowanie powinno być wykonywane na podstawie posiadanych dokumentów. Na koniec miesiąca dane te należy podsumować i dokonać wyliczenia wysokości zobowiązania podatkowego. Podstawowe dane przychodów i rozchodów znajdują się w początkowych kolumnach księgi. Przykładowo w pierwszej kolumnie należy umieścić liczbę porządkową kolejnych wpisów. W drugiej natomiast powinna znajdować się data zakupu lub uzyskania danego towaru. Trzecia kolumna to miejsce na numer faktury lub innego dowodu zakupy, a czwarta i piąta na nazwy kontrahentów. W szóstej kolumnie powinno się określić rodzaj transakcji, a w siódmej dokładną kwotę, jakiej dotyczy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.