Czym jest żużel stalowniczy?
Nowoczesne i trwałe drogi wymagają solidnej podbudowy, bo tylko wtedy będą nam długo służyły. Podbudowę taką musi stanowić materiał o dużej wytrzymałości, odporny na znaczne obciążenia oraz działanie warunków atmosferycznych i nieulegający erozji. W budownictwie drogowym od wieków w tym celu stosowano naturalny surowiec skalny. Widomym tego przykładem są gdzieniegdzie jeszcze spotykane bruki.
Wykorzystywanie kruszyw sztucznych działaniem proekologicznym i ekonomicznie opłacalnym
Produkcja kruszyw naturalnych wykorzystywanych następnie w budownictwie nie jest procesem neutralnym dla środowiska naturalnego. Wiąże się ona z wielu uciążliwościami, wśród których możemy wskazać na hałas związany z wybuchami powodowanymi kruszeniem monolitów skalnych przy pomocy ładunków wybuchowych i wiążące się z tym wstrząsy, a także na bardzo silne zapylenie terenów otaczających kamieniołomy. Eksploatacja pól wydobywczych pozostawia po sobie księżycowy, zniszczony krajobraz lub wielkie zapadliska, a samo pozyskiwanie takich kruszyw jest stosunkowe drogie. Alternatywnym i znacznie korzystniejszym rozwiązaniem, o czym przekonują nas inżynierowie z firmy EKOPROD z Bytomia, jest tutaj produkcja kruszyw sztucznych z poprodukcyjnych odpadów górniczych i hutniczych. Przymiotnik „sztuczne” jest w kontekście tego, o czym mówimy, nieco mylący, ponieważ wspomniane odpady również są pochodzenia naturalnego i w istocie są dla naszego środowiska praktycznie neutralne. Prawdą jednak jest, iż odpady te, zalegając na licznych, szczególnie na Śląsku, hałdach znacząco szpecą naturalny krajobraz oraz zabierają cenne tereny, więc chociażby z tego względu ich sensowne zagospodarowanie jest działaniem i opłacalnym i proekologicznym.
Żużel stalowniczy jak przykład właściwego zagospodarowania odpadów hutniczych
Używanie określenia „kruszywa sztuczne” o tyle jest uprawnione, iż nie występują one naturalnie w przyrodzie i są tworem działalności człowieka, chociaż nie powstają w wyniku przemian chemicznych, jak to, co powszechnie określane jest terminem „tworzywa sztuczne”. Przykładem kruszywa sztucznego, bardzo powszechnie i chętnie wykorzystywanego w budownictwie drogowym jest hutniczy żużel stalowniczy. Jak nazwa wskazuje, surowiec ten powstaje w wyniku produkcji stali z żelaza surówkowego. Nie wchodząc w szczegółowe rozważania nad składem chemicznym żużla stalowniczego, pozostańmy przy konstatacji, że jest to bardzo twardy spiek w głównej mierze różnego rodzaju tlenków, krzemionki i kalcytu. Dla nas najistotniejsze są właściwości tego materiału, a więc odporność na gwałtowne zmiany temperatur, dużą wytrzymałość mechaniczną na ściskanie i ścieranie oraz niską, bliską zeru higroskopijność. Połączywszy opisane właściwości ze stosunkowo niską cenę żużla stalowniczego, otrzymujemy doskonały materiał dla budownictwa drogowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana