Artykuł sponsorowany

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Przedsiębiorcy mają możliwość wyboru jednego z dwóch rodzajów księgowości. Wybór ten uzależniony jest od kilku czynników m.in. formy prowadzonej działalności oraz osiąganych przychodów rocznych. W zależności od powyższych podatnicy mogą prowadzić księgowość uproszczoną lub księgowość pełną, które znacząco się od siebie różnią. Dowiedz się więcej na temat form księgowości uproszczonej oraz prowadzenia pełnej księgowości.

Dla kogo księgowość uproszczona?

Księgowość uproszczoną mogą prowadzić osoby fizyczne, które założyły działalność gospodarczą, jak i osoby fizyczne zakładające spółki jawne, cywilne oraz partnerskie. Warunkiem koniecznym, który trzeba spełnić, aby móc prowadzić księgowość uproszczoną jest to, aby przychody za poprzedni rok działalności nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro w przeliczeniu na polski złoty. Przychody liczone są w kwocie netto i obejmują przychody osiągane ze sprzedaży towarów oraz produktów, a także w przychody z operacji finansowych. Księgowość uproszczona obejmuje trzy formy rozliczania się z osiąganych przychodów, czyli kartę podatkową, księgę przychodów i rozchodów, a także ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzenie księgowości uproszczonej wymaga stałego ewidencjonowania zdarzeń księgowych oraz skrupulatnego przestrzegania i śledzenia zmieniających się przepisów, dlatego przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z usług biur rachunkowych.

Prowadzenie księgowości to odpowiedzialne i trudne zadanie, które wymaga nie tylko posiadania wiedzy z zakresu księgowości, ale także stałego nadążania za dynamicznie zmieniającymi się przepisami. Z tego względu wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na samodzielne prowadzenie księgowości, popełnia szereg błędów, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami. Aby ich uniknąć oraz zyskać spokój i czas na rozwój działalności, najlepiej skorzystać z usług profesjonalistów i powierzyć księgowość pracownikom biura rachunkowego – wyjaśnia specjalista z firmy COMPO SYSTEM z Łodzi.

Kiedy trzeba prowadzić pełną księgowość?

Prowadzenie pełnej księgowości jest obowiązkiem w przypadku firm, których przychody za poprzedni rok obrotowy były wyższe lub równe kwocie 2 000 000 euro w przeliczeniu na polski złoty. Księgowość pełna nie dotyczy jedynie przedsiębiorców, ale także określonych prawem podmiotów, wśród których wyróżnić należy, m.in. samorządy, banki, towarzystwa ubezpieczeniowe oraz spółki handlowe.

Księgowość pełna i uproszczona – podstawowe różnice

Zarówno księgowość pełna, jak i księgowość uproszczona służą ewidencjonowaniu zachodzących w przedsiębiorstwach oraz innych podmiotach zdarzeń gospodarczych. W przypadku księgowości uproszczonej podatnicy mają do wyboru 3 formy ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. Księgowość pełną prowadzi się w księgach rachunkowych, które są znacznie bardziej rozbudowane i służą zarówno szczegółowej analizie, jak i kontroli kondycji finansowej prowadzących je przedsiębiorców oraz podmiotów gospodarczych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.