Czym się różnią rowery damskie od męskich?
Z pewnością większości z nas rowery damskie kojarzą się z odmienną konstrukcją ramy, w której górna rurka ramy opada stromo w dół. Męskie natomiast posiadają bardziej kwadratową geometrię i górną rurę poprowadzoną poziomo. To jednak przeszłość. Obecnie te różnice coraz bardziej się zacierają – a rower damski jest nieraz nie do odróżnienia od wersji męskiej. W związku z tym... czym tak naprawdę się od siebie różnią?
Podczas zakupu roweru przede wszystkim powinniśmy kierować się rozmiarem ramy. To, czy rower przeznaczony jest dla kobiet czy dla mężczyzn jest sprawą drugorzędną – najważniejsze, aby był wygodny. Istnieją jednak różnice, które klasyfikują rowery do damskich lub męskich. Nie są one znaczące, jednak mogą wpływać na komfort jazdy. Warto więc je poznać.
Wysokość przekroku
Nie da się ukryć, że większość modeli rowerów damskich i męskich zazwyczaj różni się geometrią ramy. Tak zwany sloping górnej rury, czyli jej opadanie ku tyłowi najczęściej spotyka się w rowerach przeznaczonych dla pań. Jednak ze względu na wygodę wsiadania i zsiadania coraz częściej obniżony przekrok pojawia się także w rowerach męskich. Zwłaszcza w modelach miejskich i trekkingowych, które służą raczej do codziennego przemieszczania się, niż do zjazdów po górkach. Takie rowery są wygodniejsze: zwłaszcza jeśli zależy nam na wyprostowanej pozycji, a na rowerze poruszamy się w ubraniach „cywilnych”, często nawet eleganckich. Konstrukcja takiego roweru jest mniej sztywna, jednak do codziennej, rekreacyjnej jazdy wysoka sztywność nie jest konieczna. Ważna jest bardziej wygoda i możliwość natychmiastowego zeskoczenia, na przykład w przypadku gwałtownego hamowania przed przeszkodą. Choć bardzo niski przekrok mają zazwyczaj modele damskie, znajdziemy również męskie odpowiedniki z podobną geometrią. Oczywiście znajdą się też modele damskie z wysoko umieszczoną rurką – choć zazwyczaj są to rowery profesjonalne, przeznaczone na przykład do jazdy szosowej.
Rozmiar i geometria ramy
Rowery damskie zazwyczaj występują w mniejszych rozmiarach ramy. Statystycznie rzecz biorąc kobiety są niższe. Rozmiary ram rowerów damskich kończą się więc zazwyczaj na rowerach dopasowanych maksymalnie do wzrostu 180 cm. W przypadku rowerów damskich różnica polega również na minimalnej zmianie ustawienia kierownicy względem siodełka. Kobieta o tym samym wzroście co mężczyzna może mieć nieco dłuższe nogi, a tym samym krótszy tułów i ręce. Tym samym potrzebuje kierownicy umiejscowionej nieco bliżej siodełka. Efekt ten uzyskuje się albo poprzez bardziej pionowe ustawienie rury podsiodłowej albo skrócenie mostka.
Siodełko i kierownica
Wspomnieliśmy już o innej budowie ciała kobiet i mężczyzn – to kwestia oczywista. Jak się ma do tego konstrukcja roweru? Okazuje się, że modele damskie zazwyczaj wyposażone są w szersze siodełko oraz węższą kierownicę. Siodełko powinno być dopasowane do rozstawu guzów kulszowych. U kobiet są one rozstawione szerzej. W przypadku kierownicy w modelach damskich zazwyczaj jest ona węższa. Nie zawsze jest to jednak atutem – kobiety z większym biustem mogą odczuwać dyskomfort związany z uciskiem ramion na klatkę piersiową. Nie ma reguły. Najlepiej więc przed zakupem poprzymierzać się do kilku modeli rowerów, zarówno męskich, jak i damskich. Szeroki wybór modeli znajdziemy w sklepie Activsport – zarówno stacjonarnie w sklepie w Tomaszowie Mazowieckim, jak i online.
Kolorystyka
Ostatnim elementem, który pozwala odróżnić rower damski od męskiego jest... kolor. Wiele modeli rowerów damskich występuje w pastelowych kolorach. Choć bez problemu znajdziemy też modele z malowaniem identycznym, jak w przypadku modeli męskich – jasne kolory nie są regułą dla damek. Jednak nie da się ukryć, że znalezienie roweru męskiego w różowym kolorze raczej będzie niemożliwe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana