Do czego służy korek Adblue w ciężarówkach?
W ostatnich dwóch dekadach drastycznie zmniejszono dopuszczalną ilość spalin emitowanych przez pojazdy ciężarowe. Ograniczenia te dotknęły zwłaszcza producentów silników wysokoprężnych i wymusiły szereg zmian konstrukcyjnych. Jedną z nich jest system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). O jego obecności w samochodzie świadczy niepozorny niebieski korek popularnie nazywany Adblue. Sprawdźmy zatem czym jest układ SCR i jakie jest jego zadanie?
Jak działa układ SCR?
SCR to układ, który montowany jest wyłącznie w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Od 2014 roku znaczna większość aut napędzanych olejem napędowych jest w niego wyposażona. Natomiast nazwą Adblue określa się płyn wykorzystywany w układzie SCR. Korek umożliwiający uzupełnienie płynu znajduje się zazwyczaj obok korka wlewu paliwa i aby łatwo go było zidentyfikować ma kolor niebieski. Stąd też zamiennie układ SCR nazywany jest Adblue. Jego konstrukcję, a także sposób działania przybliża ekspert firmy STAR-HURT z Działdowa, specjalizującej się w dystrybucji podzespołów i akcesoriów do samochodów ciężarowych:
Przed opisaniem zasady działania układu SCR i płynu Adblue warto przypomnieć, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w samochodach z silnikami Diesla dokonano rewolucyjnych zmian. Wystarczy wspomnieć o układach wtryskowych Common Rail, które znacząco ograniczyły zużycie paliwa. Z kolei turbodoładowanie zapewniło im osiągi porównywalne z samochodami o napędzie benzynowym. Niestety odbyło się to kosztem wysokiej emisji spalin. Trzeba bowiem pamiętać, że silniki diesla emitują wiele zanieczyszczeń m.in. cząstki stałe, tlenek węgla, węglowodory i niezwykle szkodliwe tlenki azotu. Właśnie eliminacja tych ostatnich była dla koncernów największym wyzwaniem, szczególnie, że norma Euro 6, obowiązująca od 2014 roku ograniczyła emisję tlenków azotu do 0,08 g/km. Rozwiązaniem tego problemu okazał się właśnie układ SCR. Jego podstawowymi elementami konstrukcyjnymi są: katalizator, moduł wtryskowy oraz zbiornik z płynem Adblue. Działanie systemu polega na tym, że przed katalizator, w którym panuje wysoka temperatura wtryskiwany jest płyn Adblue. W efekcie powstaje dwutlenek węgla i amoniak. Ten ostatni wchodzi w reakcję ze szkodliwymi tlenkami azotu, będącymi składnikiem spalin i zmienia je w parę wodną i azot, które nie stanowią dla środowiska żadnego zagrożenia.
Jakie są wady i zalety układu Adblue?
System SCR jak większość układów zaprojektowanych do oczyszczania spalin ma swoje mocne i słabe strony. Do tych pierwszych niewątpliwie należy zaliczyć skuteczność, z jaką neutralizuje tlenki azotu, dzięki czemu ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi są bardziej przyjazne dla środowiska. Jednak to rozwiązanie posiada także kilka wad użytkowych. Po pierwsze należy dość często uzupełniać płyn Adblue, ponieważ jego zużycie to mniej więcej 0,5% spalanego paliwa na 100 km. Po drugie płyn ten ma bardzo nieprzyjemny zapach, dlatego warto co pewien czas wymienić korek wlewu Adblue na nowy. Dzięki temu mamy gwarancję, że układ będzie szczelnie zabezpieczony. Kolejnym minusem jest fakt, że czynnik Adblue zamarza w temperaturze - 11,5 stopnia, co może prowadzić do uszkodzeń systemu. Warto także zauważyć, że 67,5% składu Adblue to woda mineralizowana, a jej jakość ma wpływ na żywotność katalizatora. Dlatego zawsze powinno się stosować płyny producentów dbających o normy jakościowe swoich produktów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana