Historia przepraw promowych w Europie
Prom jest szczególnym rodzajem statku, przeznaczonym do obsługi połączeń w żegludze wahadłowej. Żegluga tego typu charakteryzuje się niezmienną trasą, którą dany prom pokonuje regularnie między 2, zawsze tymi samymi portami.
Rozwój żeglugi wahadłowej był odpowiedzią na potrzebę połączenia lądowych szlaków handlowych – wyjaśnia nasz rozmówca z przedsiębiorstwa Botrans.Żegluga wahadłowa odbywa się na krótkich trasach i dotyczy nie tylko przepraw morskich, ale także śródlądowych. Historia komunikacji promowej jest tak długa, jak żeglugi w ogóle. Innymi słowy, promy towarzyszą nam niemal od zawsze, dlatego nie sposób wskazać ich konkretnego początku.
Bałtyk – gigant przewozów towarowych
Z naszego punktu widzenia najbardziej istotna zdaje się komunikacja promowa w rejonie Morza Bałtyckiego. Z resztą znaczenie tego akwenu świetnie obrazują także statystyki – Bałtyk jest drugim po Morzu Północnym największym rynkiem przewozów towarowych!Port w Trelleborgu
Za początek współczesnej przeprawy promowej w rejonie Morza Bałtyckiego możemy wskazać rok 1909, w którym Szwedzkie Koleje Państwowe postanowiły za pomocą przeprawy promowej ułatwić komunikację z kontynentem. Skutkiem tej decyzji było otwarcie Królewskiego Traktu w Trelleborgu 9 lipca 1909.Najważniejsze przeprawy promowe po wojnie
Dalszy rozwój komunikacji promowej w tym obszarze utrudnił wybuch II Wojny Światowej, zaś po jej zakończeniu port promowy w Trelleborgu służył Czerwonemu Krzyżowi, który organizował akcję powrotu osób ocalałych z obozów koncentracyjnych.W latach 60. XX wieku kwitła komunikacja promowa między Trelleborgiem, a niemieckim portem Travemünde, który rozwijał się już od początku lat 50. - mówi ekspert z firmy Botrans.
Przeprawy promowe współcześnie
Obecnie rynek przewozów bałtyckich jest dobrze ustabilizowany, a największa wymiana towarowa drogą morską w żegludze wahadłowej odbywa się w dalszym ciągu między Szwecją a Niemcami. Kluczową rolę w bałtyckim transporcie wciąż odgrywają porty Trelleborg i Travemünde, natomiast jeśli chodzi o porty polskie, za najważniejsze uważa się port w Gdyni oraz port w Świnoujściu, obsługujący regularne połączenia ze szwedzkim Ystad.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana