Jak dobrać olej do przekładni zębatych?
Przekładnie zębate to urządzenia powszechnie stosowane w przemyśle – wykorzystuje się je między innymi w zakładach produkcyjnych oraz w konstrukcji maszyn budowlanych czy rolniczych. Dzięki prostej konstrukcji są one bardzo wydajne i mało awaryjne, jednak tak jak i przekładnie innego rodzaju, mechanizmy te wymagają odpowiedniego smarowania, by działały jak należy. O czym pamiętać przy wyborze oleju do nich?
Zalecenia producenta przekładni
Zazwyczaj producenci przekładni dołączają do urządzenia instrukcję, w której opisane są podstawowe charakterystyki, jakim powinien odpowiadać zastosowany środek smarny. Zastosowanie się do tych zaleceń jest najprostszą i najskuteczniejszą metodą doboru oleju przekładniowego – wystarczy porównać dane z instrukcji z danymi technicznymi środka smarnego, by móc stwierdzić czy wybrany przez nas środek dobrze spisze się w swojej roli.
Dobór oleju na podstawie warunków pracy przekładni
W przypadku, gdy nie mamy dostępu do zaleceń producenta lub z innego powodu nie jesteśmy w stanie dobrać oleju, który byłby zalecany, musimy przy wyborze zwrócić uwagę na różne parametry przekładni. Jednym z najważniejszych jest temperatura, do jakich przystosowany jest dany olej. Jest to szczególnie ważne w przypadku urządzeń pracujących w temperaturach ujemnych – jeśli temperatura pracy przekładni jest ujemna, należy wybrać dla niej olej, którego temperatura płynięcia jest około 5-10 stopni niższa od najniższej temperatury uruchomienia urządzenia.
- W przeciwnym wypadku dojdzie do zestalenia się oleju w przekładni – mówi przedstawiciel sklepu Rai-Bud – Jest to zjawisko bardzo niepożądane, mające negatywny wpływ na stan techniczny przekładni. Jeśli olej w urządzeniu straci swoją płynną konsystencję, przez pewien czas od uruchomienia maszyny nie będzie w stanie jej prawidłowo smarować. Doprowadzi to do znacznego wzrostu tarcia i może być przyczyną uszkadzania elementów przekładni.
Pozostałe ważne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze oleju przekładniowego to – między innymi – przenoszona moc, powierzchnia styku zębów, charakterystyka przenoszonych obciążeń oraz sposób smarowania.
Dlaczego jest to tak ważne?
Olej pełni ważną rolę w prawidłowej eksploatacji oraz konserwacji przekładni zębatych. Nie tylko zapewnia prawidłowego smarowanie ruchomym elementom – tym samym chroniąc je przed nadmiernym tarciem i temperaturą – ale również pochłania przedostające się do wnętrza mechanizmu zanieczyszczenia. Brak oleju, jego niedostateczna ilość lub niewłaściwa charakterystyka mogą bardzo szybko przyczynić się do znacznie przyspieszonego zużycia przekładni, a tym samym jej awarii.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana