Jak odczytywać oznakowania przejazdów kolejowych
Przejazdy kolejowe to miejsca szczególnie niebezpieczne dla kierowców samochodów. Droga hamowania pociągu jest zależna od jego prędkości i masy, ale nawet niewielkie i powolne składy potrzebują kilkuset metrów, aby wyhamować. Refleks maszynisty na nic się nie zda. Dlatego uczestnicy ruchu powinni zachować szczególną ostrożność. W bezpiecznym przejeździe przez tory pomaga dobre oznakowanie.
Znaki „przejazd kolejowy z zaporami” i „przejazd kolejowy bez zapór”
Omówienie znaków drogowych dotyczących przejazdów kolejowych zaczniemy od przywołania dwóch symboli, które zaliczają się do znaków ostrzegawczych (żółte trójkąty z czerwonymi krawędziami). Są to:- A-9 – przejazd kolejowy z zaporami,
- A-10 – przejazd kolejowy bez zapór.
Bardzo rzadko, ale jednak zdarzają się pomyłki dróżników, dlatego nawet przy przejeździe z zaporami warto sprawdzić, czy pociąg nie nadjeżdża – zaznacza specjalista z firmy Andros z Redy.Znak A-10 mówi, że zbliżamy się do niezabezpieczonego zaporą przejazdu kolejowego. Trzeba zachować szczególną ostrożność, zatrzymać się przed torowiskiem i upewnić się, że pociąg nie nadjeżdża. Jeżeli się zbliża, lepiej przeczekać, aż przejedzie, i dopiero wtedy minąć tory.
Krzyże świętego Andrzeja
Znakami, których odczytanie jest trudniejsze, są tzw. krzyże św. Andrzeja. Są to krzyżujące się skośnie belki w czerwono-białe pasy. Liczba i układ belek wskazują, ile torów jest do pokonania. Ponadto krzyże świętego Andrzeja wskazują miejsce, w którym należy się zatrzymać, jeżeli stoją przed przejazdem kolejowym bez zapór. Znaczenie krzyży św. Andrzeja jest następujące:- dwie krzyżujące się belki (G-3) oznaczają przejazd jednotorowy.
- dwie krzyżujące się belki i dodatkowe belki u dołu (G-4) wskazują na więcej niż jeden tor na przejeździe.
Słupki wskaźnikowe przed przejazdami kolejowymi
Niekiedy zagadkowe dla kierowców znaki to słupki wskaźnikowe. Mają one postać pionowych białych tablic z jednym, dwoma lub trzema czerwonymi ukośnymi pasami. Liczba pasów określa, jaka odległość dzieli nas od przejazdu kolejowego.- Znak z trzema pasami stawiany jest jeszcze przed znakiem wskazującym na przejazd kolejowy z zaporami lub bez.
- Znak z dwoma pasami jest stawiany w 2/3 odległości między znakiem „przejazd kolejowy (z zaporami lub bez zapór)”.
- Znak z jednym pasem oznacza, że jesteśmy w 1/3 odległości między znakiem A-9 albo A-10 a przejazdem kolejowym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana