Jak rozpoznać uszkodzenie łożysk w samochodzie?
W każdym samochodzie znajduje się wiele elementów, wymagających łożyskowania. Dzięki temu mogą swobodnie wykonywać ruch obrotowy. Uszkodzenie łożysk w samochodzie niesie za sobą poważne skutki, dlatego ważne jest, aby rozpoznać je we wczesnym stadium. W naszym artykule przedstawiamy łożyska najważniejszych elementów oraz wyjaśniamy, do czego może doprowadzić ich usterka.
Jak zapobiec szybkiemu zużyciu się łożysk kół?
Najpopularniejsze jest łożysko koła, którego uszkodzenie może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu w trakcie jazdy, a nawet do wypadku. Jest ono konstruowane w sposób zapewniający jak największą trwałość i skuteczność, ale zdarza się, że dochodzi do jego przedwczesnego zużycia – najczęściej w wyniku działania czynników zewnętrznych. Łożyska kół powinny być ponadto odporne na korozję i zmiany temperatury, zapewniać niski poziom drgań oraz zachować odpowiednią geometrię. Należy zwrócić uwagę także na ich mały ciężar właściwy, a także łatwy montaż i demontaż. W trakcie produkcji łożyska kół są smarowane specjalnym smarem łożyskowym, zapewniającym smarowanie elementów łożyska przez cały okres eksploatacji. Na bezpieczeństwo wpływa także uszczelnienie łożyska – chroni ono przed czynnikami zewnętrznymi i zapobiega wydostawaniu się smaru poza łożysko. Powinno być wykonane tak, aby nie mogło powstać żadne przesunięcie między obracającą się piastą a nieruchomym pierścieniem łożyska. Zapobiegnięciu niespodziewanego uszkodzenia łożyska w samochodzie pomaga sposób montażu. Bardzo ważne jest stosowanie się do informacji zawartych w instrukcji, zwrócenie uwagi na moment dokręcania oraz inne zalecenia producenta pojazdu.Objawy uszkodzeń pozostałych łożysk w samochodzie
Oprócz kół, w samochodach łożyskowane są m.in. tylne wahacze. Ich uszkodzenie objawia się skrzypieniem tylnego zawieszenia lub stukaniem na wybojach, co prowadzi do uszkodzeń tylnej belki, posiadającej czopy, które są zarazem wewnętrzną bieżnią łożysk. W takim przypadku jazda samochodem jest bardzo niebezpieczna, ponieważ koła w jej trakcie zmieniają kąt pochylenia i wpadają w drgania, a tył auta może zachowywać się w niekontrolowany sposób. Łożyska posiadają również podpory półosi środkowej. Należy pamiętać, że luzy, jakie na nich powstają, mogą znacząco wpłynąć na przyspieszone zużycie innych elementów układu napędowego. Wszelkie drgania w układzie napędowym, a także stuki przy dodawaniu i ujmowaniu gazu, co znacząco utrudnia kierowanie samochodem, mogą być objawem uszkodzenia łożysk podpór półosi. Poważne konsekwencje niesie także uszkodzenie łożyska podpory wału napędowego. Powoduje ono silne drgania, które dobiegają spod podłogi auta o natężeniu zależnym od prędkości obrotowej wału napędowego.Niezależnie od rodzaju uszkodzonego łożyska, jazda samochodem w takim stanie jest bardzo niebezpieczna, dlatego po rozpoznaniu objawu należy jak najszybciej skontaktować się z pracownikami warsztatu samochodowego – przypomina właściciel centrum zaopatrzenia technicznego warsztatów – Polamel C.Z.T. z Białegostoku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana