Artykuł sponsorowany

Jak wygląda audyt energetyczny przedsiębiorstwa?

Jak wygląda audyt energetyczny przedsiębiorstwa?

Polskie ustawodawstwo nakłada na firmy, które w przeciągu dwóch ostatnich lat zatrudniały ponad 250 pracowników, mają obrót powyżej 50 milionów euro lub też osiągają przychody przekraczające 43 miliony euro, obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego. W niniejszym artykule opisujemy krok po kroku, jak taki audyt energetyczny przeprowadza się w firmie?

Co jest badane podczas audytu?

Intencja nałożonego na firmy obowiązku audytu energetycznego jest prosta i bardzo słuszna, ponieważ ma dostarczyć odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób firma zużywa energię i czy istnieją sposoby na jej bardziej racjonalne wykorzystanie? Wszak który przedsiębiorca nie chciałby wiedzieć, że jakiś obszar jego działalności jest nieoptymalny i generuje niepotrzebne koszty?

Zapytaliśmy pracownika firmy Dipro Budownictwo o to, czy firmy chętnie przeprowadzają takie audyty? Dowiedzieliśmy się, że jak najbardziej tak. Mało jest w Polsce przepisów, które mają ułatwić życie i przełożyć się na wspólne dobro – audyt energetyczny jest jednym z chlubnych wyjątków. Wiedza o tym, gdzie energia nie jest optymalnie wykorzystana oraz o tym, ile będzie kosztować zoptymalizowanie obiegu energii, jest bezcenna i pozwala na lepsze planowanie inwestycji długoterminowych w firmie.

Owocem takiego audytu jest dokument, w którym określa się możliwości i środki służące do poprawy efektywności zużycia energii wraz z wykazem usprawnień, jakie warto wprowadzić. W pierwszej kolejności audytor oblicza zapotrzebowania na energię i moc w obiekcie, jak również podaje informację o tym, jak zmieni się owo zapotrzebowanie po zrealizowaniu usprawnień proponowanych w dokumencie z podsumowaniem audytu.

W trakcie takiego audytu bada się elementy wpływające na zużycie energii, jak:

  • ściany, dachy, stropy,
  • okna i drzwi,
  • instalacje grzewcze, wentylacyjne oraz klimatyzacyjne,
  • instalacje wody użytkowej,
  • oświetlenie,
  • dźwigi osobowe i windy towarowe,
  • wykorzystanie dostępnych źródeł odnawialnych (instalacje fotowoltaiczne, spalarnie biomasy i inne),
  • zastosowanie układów odzysku ciepła odpadowego,
  • zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii i chłodu (w nomenklaturze fachowej określa się je mianem kogeneracji i poligeneracji).

Warto mieć świadomość, że dokument podsumowujący audyt nie jest żadnym rodzajem dokumentacji technicznej. Nie jest również podstawą do realizacji prac. Raczej jest to forma założeń do projektu modernizacji obiektu. Firmy specjalizujące się w przeprowadzaniu audytów energetycznych podkreślają, że wiedza, z jaką zostaje przedsiębiorca, jest krokiem do zmiany optyki wykorzystania posiadanych zasobów oraz często stanowi impuls do korzystnych zmian. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.