Jak wygląda stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym?
Stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym wymaga użycia sypkich materiałów wiążących, które do stwardnienia potrzebują wody i mogą wiązać bez dostępu powietrza. W drogownictwie stabilizacja gruntu jest procesem znanym i powszechnie stosowanym. W sytuacji użycia spoiwa hydraulicznego mówi się o stabilizacji chemicznej, która przyczynia się do zmian w strukturze gruntu. Na czym polega stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym?
Stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym – charakterystyka procesu
Stabilizację gruntu spoiwem hydraulicznym przeprowadza się zwykle poprzez wymieszanie powierzchniowej warstwy gruntu z właściwie dobranym rodzajem spoiwa hydraulicznego, a następnie właściwe jej zagęszczenie. Proces łączenia gruntu ze spoiwem przebiega zwykle bezpośrednio na budowie. Można także wykonać mieszankę grunt – spoiwo w stacjonarnych węzłach. Dochodzi następnie do transportu i wbudowania mieszanki. Po właściwym procesie zagęszczania i zakończenia wiązania, mieszankę gruntu ze spoiwem nazywa się gruntem stabilizującym.
Stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym wykonywana jest w budownictwie drogowym w zależności od tego, czy warstwa gruntu stabilizowanego jest elementem konstrukcyjnym. Można mówić albo o ulepszonym podłożu, albo o podbudowie z gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym. Gdy warstwa znajduje się poza konstrukcją nawierzchni, mówi się o ulepszonym podłożu, które jest modyfikowane spoiwem hydraulicznym. W chwili, kiedy ulepsza się podłoże do wymaganej stabilności, można na nim wybudować niezbędne warstwy konstrukcyjne nawierzchni. Spoiwo w ulepszonym podłożu stosuje się zwykle w mniejszej ilości, ponieważ wymagane parametry są niższe w stosunku do warstw konstrukcji nawierzchni.
Zalety stabilizacji gruntu spoiwem hydraulicznym
Właściwa stabilizacja gruntu przed rozpoczęciem budowy drogi ma ogromny wpływ na trwałość nawierzchni. Wszystkie nierówności powstałe na tym etapie mogą powodować zapowietrzenia i powstawanie deformacji, a także kolein podczas eksploatacji. Takie zaniedbania powodują nie tylko dodatkowe koszty spowodowane remontem, ale także znacznie wpływają na bezpieczeństwo użytkowania dróg. Stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym zapewnia odpowiednie wzmocnienie podłoża, na którym zbudowane zostaną później pasy jezdni.
Staranne rozdrobnienie i spulchnienie gruntu, a także dokładne wymieszanie go ze specjalnym spoiwem to podstawa procesu stabilizacji gruntu. We FREZBUD fachowcy podchodzą do tych zadań z wykorzystaniem dedykowanych urządzeń drogowo-budowlanych, samojezdnych i doczepnych stabilizatorów gruntu. Takie przygotowanie gruntu powoduje, że powierzchnia wyróżnia się później odpowiednią nośnością i pozwala na kontynuowanie dalszych prac budowlanych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana