Jak zapewnić dobrą opiekę dziecku z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?
Dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym wymagają specjalnej organizacji nauki oraz metod pracy. Ich rodzice często stoją przed trudnym wyborem – czy ich pociecha powinna trafić do przedszkola specjalnego, czy może korzystniejsze byłoby dołączenie do grupy integracyjnej w tradycyjnej placówce? Wśród jakich placówek opiekunowie mogą wybierać? Co powinni o nich wiedzieć? O tym w dzisiejszym artykule.
Rodzaje placówek
Obecnie rodzice dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym mogą wybierać różne typy placówek, które na czas ich nieobecności będą sprawowały opiekę nad pociechą. W zależności od stopnia niepełnosprawności wyróżnia się:
- przedszkola – zwane przez wielu „normalnymi” czy też „zwykłymi”, które są ogólnodostępne i do których uczęszczają pełnosprawne dzieci,
- przedszkola integracyjne – z których mogą korzystać zarówno pełnosprawne dzieci, jak i te ze stwierdzoną niepełnosprawnością,
- przedszkola specjalne – przeznaczone wyłącznie dla dzieci z niepełnosprawnością, również głęboką.
Niestety, tak bogaty wybór wariantów mają najczęściej rodzice w dużych miastach, gdzie liczba przedszkoli jest duża. W małych miejscowościach nie tylko takich punktów jest mało, ale często zdarza się, że nie ma ich wcale. W poszukiwaniu najlepszych rozwiązań rodzice często podejmują się samodzielnego tworzenia miejsc pobytu, rozwoju i zabawy w postaci placówek integracyjnych, np. takich jak Niepubliczny Punkt Przedszkolny Akademia Przedszkolaka Małe Kroczki. Punkty te, choć mają charakter masowy, zapewniają specjalistyczną opiekę pedagogów, ale też prowadzą zajęcia wspomagające rozwój. Wybierając właściwą placówkę, to na te ostatnie warto zwrócić uwagę. Kontakt z innymi, pełnosprawnymi kolegami i koleżankami jest ważny, ale jeszcze ważniejsza jest terapia.
Jakie zajęcia powinna oferować placówka?
Wiele przedszkoli terapeutycznych prowadzi specjalne zajęcia skierowane do dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i niepełnosprawnością. Warto zwrócić uwagę na rodzaj terapii, ale też na doświadczenie pedagogów. Ciekawą opcją jest terapia behawioralna, która opiera się na wpływie otoczenia, odbieranych bodźców oraz doświadczeń na zachowanie i postrzeganie świata przez małego człowieka.
Jeśli chodzi o zajęcia terapeutyczne, to mogą być one skierowane zarówno dla młodszych ok. 2-letnich dzieci, jak i tych nieco starszych. Ważne, by rozwijały wyobraźnię i kreatywność oraz były dostosowane zakresem do wieku, ale też do zaburzeń rozwojowych malucha. Istotne jest również, by przedszkole było miejscem, które najmłodsi lubią i gdzie czują się w nim dobrze – poznawanie świata przez zabawę sprawia, że wspólne spotkania są przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Warto wybrać placówkę, która stawia na zajęcia:
- ogólnorozwojowe,
- integracji sensorycznej,
- z neurologopedą,
- z logopedą,
- z psychologiem,
- z surdopedagogiem,
- czy innymi specjalistami.
Ważne są także fizjoterapia i rehabilitacja ruchowa – tu może pomóc dogoterapia, muzykoterapia czy też hipoterapia.
Znalezienie placówki, która stosuje różne metody dopasowane do indywidualnych potrzeb dziecka, nie jest łatwe, ale nie niemożliwe. Warto dołożyć wszelkich starań, by znaleźć punkt, który wspomoże rozwój najmłodszych i pozwoli rodzicom spędzić spokojnie czas w momencie, gdy maluch będzie poznawał świat w nowym otoczeniu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana