Artykuł sponsorowany

Kiedy należy wykonać audyt energetyczny przedsiębiorstwa?

Kiedy należy wykonać audyt energetyczny przedsiębiorstwa?

W obowiązku przedsiębiorców zarządzających dużymi firmami leży przeprowadzanie regularnych audytów energetycznych. Co to oznacza w praktyce? Polskie prawo reguluje kwestie związane z bieżącym kontrolowaniem i oceną efektywności energetycznej w firmie. Sprawdzeniu co 4 lata podlegają m.in. kotły, urządzenia chłodnicze, sieci, źródła ciepła i inne instalacje w budynkach użytkowych.

Audyt energetyczny obowiązuje przedsiębiorców, którzy prowadzą duże firmy — średniorocznie zatrudniające minimum 250 pracowników lub osiągających konkretny dochód netto (50 mln euro ze sprzedaży i 43 mln euro sumy aktywów). Od tego obowiązku są pewne wyjątki, o których mówi ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.

Celem audytu jest przeprowadzenie stosownych obliczeń wraz z zebraniem danych na temat zużycia energii w instalacjach czy transporcie. Ich interpretacja pozwala opracować system oszczędności, które mogą mieć realny wpływ na kondycję środowiska i samego przedsiębiorstwa.

Kto przeprowadza audyt?

Polski ustawodawca określa, że obowiązek zorganizowania audytu energetycznego leży po stronie przedsiębiorcy. Może on zdecydować się na oddelegowanie do tego zadania wykwalifikowanych pracowników zatrudnionych w wewnętrznych strukturach firmy. Jednak ze względu na dużą wiedzę, specjalistyczny sprzęt, a często także konieczność uzyskania odpowiedniego certyfikatu przedsiębiorcy zlecają audyt najczęściej firmom zewnętrznym. Jedną z nich jest Akint, który świadczy kompleksowe usługi związane z utrzymaniem nieruchomości.

Korzyści z audytu

Audyt, choć jest odgórnie narzuconym obowiązkiem, ma także sporo korzyści dla przedsiębiorcy. Jeżeli przeprowadzi go doświadczona i zaangażowana w swoją działalność firma, możesz oczekiwać, że otrzymasz rzetelne dane na temat funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa. Te informacje zostaną dodatkowo zinterpretowane i przedstawione wraz z sugestiami obszarów, które mogą lub muszą zostać poprawione.

Dzięki audytowi energetycznemu przedsiębiorca może:

  • zredukować ilość zanieczyszczeń emitowanych przez zakład,
  • unowocześnić wyposażenie zakładu, aby zoptymalizować procedury i obniżyć zużycie energii,
  • przeprowadzić remonty lub modernizacje, które zwiększą efektywność ogrzewania/ochładzania wnętrz,
  • wdrożyć rozwiązania, które podniosą codzienny komfort pracy,
  • zastosować innowacje mające bezpośredni wpływ na redukcję miesięcznych kosztów utrzymania.

Audyt energetyczny przynosi zatem sporo korzyści dla samego przedsiębiorcy, a także dla zatrudnianych przez niego osób oraz środowiska naturalnego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.