Kiedy tory wymagają remontu?
W Polsce nadal wiele odcinków trakcji kolejowych jest przestarzałych i wymaga odnowienia. Zastrzeżenia co do jakości infrastruktury mogą dotyczyć nie tylko samych torów, ale też elementów wokół nich — nasypów, przejazdów, bocznic. W wyniku intensywnej eksploatacji oraz wpływu czynników atmosferycznych ulegają one zniszczeniu. Utrzymanie ich w dobrej kondycji to gwarancja bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Powody niszczenia torów
Tory składają się z wielu elementów. Solidne połączenie sprawia, że są gotowe znosić nawet duże obciążenia, przez dłuższy czas. Zdarza się jednak, że z rozmaitych powodów może dojść do uszkodzeń, które wymagają niezwłocznego remontu. Firmy takie jak Rem-Bud mają mnóstwo pracy nie tylko przy serwisowaniu starych torowisk. Bardzo często poprawek wymagają również stosunkowo nowe inwestycje.
Tory, podobnie jak drogi, ulegają zniszczeniom oraz wygięciom w wyniku intensywnej eksploatacji i czynników środowiskowych. Na ich kondycję negatywnie wpływają:
- deszcz, śnieg, grad,
- tarcie kół o powierzchnię główek, szczególnie w momencie hamowania,
- niedostosowanie prędkości do obowiązujących warunków i ograniczeń,
- zachwaszczanie i porost trawy,
- gromadzenie się piasku, kurzu, żwiru na nasypach,
- mróz.
Mogą one prowadzić nie tylko do powstawania miejscowych ubytków, ale też większych szczelin czy wybić. Zmiana rozstawu czy osiadanie nasypów nie pozostają obojętna dla komfortu oraz bezpieczeństwa osób podróżujących pociągami. Dlatego na zarządzających tą infrastrukturą ciąży obowiązek stałego kontrolowania stanu torowisk. Muszą oni poddawać je konserwacji, a w razie odebrania sygnałów o poważniejszych uszkodzeniach, zarządzać remonty torów.
Istotna rola przeglądów i napraw
Na toromistrzach ciąży obowiązek bieżącego kontrolowania stanu torów i reagowania na jakiekolwiek usterki techniczne. W przypadku nagłych uszkodzeń, do których zalicza się pęknięcia elementów czy poluzowanie śrub i pierścieni, zawiadowcy odcinków drogowych muszą podjąć natychmiastowe działania naprawcze (nawet kosztem zatrzymania ruchu kolejowego na tym obszarze). W innych sytuacjach dopuszczalne jest przeprowadzanie prac planowo, z wyprzedzeniem, najlepiej w takim okresie, w którym nie będą one kolidowały
z rozkładem jazdy.
Ocenie podlega również skala zniszczeń. Niekiedy wystarczy demontaż pojedynczej części i wymiana jej na nową. Jeśli jednak mamy do czynienia z dużą deformacją nasypu, podkładów strunobetonowych czy łubków, wówczas niezbędny jest kompleksowy remont i rewitalizacja.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana