Na czym polega przegląd samochodowy?
Sprawność samochodów jeżdżących się po naszych drogach jest jednym z najważniejszych warunków bezpieczeństwa ruchu. Dlatego przeglądy samochodów są narzucone odgórnie. Jeżeli planujesz kupić auto, dowiedz się, z jakimi obowiązkami się to wiąże, na czym polega przegląd, jak często musi być wykonywany i jakie elementy oraz funkcje auta są poddawane kontroli.
Co trzeba wiedzieć o przeglądzie samochodu?
Przejście okresowego przeglądu technicznego jest warunkiem dopuszczenia samochodu do ruchu. O to, kogo dotyczy ten obowiązek, zapytaliśmy eksperta z firmy Merc Jaworowscy.To, jak często będzie przeprowadzany przegląd, zależy od wieku samochodu. Te, które dopiero wyjechały z salonu, powinny przejść pierwszy przegląd trzy lata od daty pierwszej rejestracji. Potem kolejny przegląd planowany jest po dwóch latach, a po upływie pierwszych pięciu lat od rejestracji powinniśmy odwiedzać stację kontroli pojazdów raz na rok.Powyższe zasady nie dotyczą wszystkich samochodów osobowych. Te, które służą jako taksówki albo „elki” do nauki jazdy, muszą od początku być sprawdzane co roku, ponieważ są mocniej eksploatowane. Taka sama częstotliwość przeglądów dotyczy aut z instalacją LPG.
Co obejmuje przegląd samochodowy?
Okresowy przegląd samochodu skupia się na tych elementach, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy – zarówno kierowcy kontrolowanego pojazdu, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Zakres przeglądu jest stały i taki sam na wszystkich stacjach, więc nie ma znaczenia, gdzie się wybierzemy. Cena także jest ustalana odgórnie, jednak niektóre stacje kontroli pojazdów oferują atrakcyjne gratisy, aby przyciągnąć kierowców. Warto wiedzieć, że od niedawna za przeprowadzenie przeglądu płacimy przed jego wykonaniem, więc koszty poniesiemy nawet wtedy, gdy okaże się, że stan samochodu nie jest zadowalający i będziemy musieli oddać go do naprawy. Dlatego lepiej przed przeglądem upewnić się, że nasze auto przejdzie go pozytywnie. Co jest oceniane podczas przeglądu?- Hamulce – sprawdza się je na stanowisku rolkowym, które pozwala zmierzyć siłę hamowania. Osoby przeprowadzające przegląd mają ścisłe kryteria, które służą diagnostyce układu hamulcowego. Skuteczność hamowania musi wynosić min. 50% dla hamulca roboczego i 25% dla postojowego. Jeżeli różnica siły hamowania na osiach będzie duża, auto nie przejdzie przeglądu – sprawność hamowania musi być zbliżona dla obu osi.
- Amortyzacja – jej skuteczność nie może być niższa niż 40%, a różnice między osiami nie większe niż 15%.
- Płyny układów hamulcowego i amortyzującego – wycieki mogą być przyczyną niedopuszczenia auta do ruchu.
- Układ kierowniczy – tu diagnostyka ukierunkowana jest na poszukiwanie tzw. luzów.
- Oświetlenie – wszystkie światła powinny być bezwzględnie sprawne, a reflektory niepopękane. Diagnosta skupi się także na właściwym ustawieniu świateł – źle ustawione oślepiają kierowców z naprzeciwka.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana