Zastosowanie łożysk ślizgowych
Łożysko ślizgowe to niezwykle ciekawy element każdego urządzenia w którym występuje. Wykorzystuje zasady znane na długo przed wynalezieniem łożysk tocznych, jednak dzięki dzisiejszemu poziomowi techniki i rozwojowi inżynierii materiałowej używa ich w sposób zbliżający się do doskonałego. Za sprawą tego dążenia do perfekcji, obszary zastosowania łożysk ślizgowych wciąż się rozszerzają. Nic w tym dziwnego, ponieważ trudno o drugie takie połączenie prostoty z wyrafinowaną technologią.
Zasada, dzięki której działa łożysko ślizgowe, jest oczywiście wciąż niezmienna. Obracanie się lub jakikolwiek ruch ( oscylacyjny, posuwisto-zwrotny) elementu roboczego, najczęściej wału, jest możliwe dzięki zastosowaniu stosunkowo cienkiego pierścienia o określonych własnościach osadzonego w obudowie. To, co uległo radykalnej zmianie to materiały, z których dziś wykonuje się łożyska ślizgowe oraz sposób, w jaki jest ukształtowana i wykończona ich powierzchnia. Stosowane współcześnie konstrukcje odznaczają się bardzo dużą wytrzymałością na ścieranie, dzięki czemu nie ulegają szybkiemu zużyciu, a także na wysoką temperaturę, w związku z czym nie zmieniają swojego kształtu i własności. Jednocześnie rodzaj i jakość powierzchni jest ukształtowany w taki sposób, że współczynnik tarcia jest na bardzo niskim poziomie.
Konstrukcja łożyska ślizgowego, a potencjalne zastosowania
Łożyska ślizgowe są dziś konstruowane w wersjach dążących do ograniczenie smarowania lub jego całkowitej eliminacji. Ich różne właściwości sprawiają, że nadają się do bardzo różnorodnych zastosowań. Tuleje, które nie wymagają dostarczania smaru lub oleju, mogą być np. wykonane z materiałów, które same w sobie mają właściwości smarne. Przykładem takiego materiału jest PTFE (teflon). Może on być używany m.in. w urządzeniach przeznaczonych do kontaktu z żywnością . Wadą takich łożysk jest jednak często niewielka odporność na zużycie w zanieczyszczonym środowisku. Jednak w czystym środowisku spisują się znakomicie. Podobnie sprawa wygląda w materiałami zawierającym PTFE i grafit w swojej strukturze, co często pozwala na pracę w trudniejszych warunkach (pod większym obciążeniem i w kontakcie z zanieczyszczeniami)
Bardzo ciekawym rodzajem łożysk ślizgowych są łożyska bezsmarowe, które nie wymagają dostarczania z zewnątrz środka zmniejszającego tarcie. Mogą one zapewniać płynną pracę obracających się elementów przy bardzo niskich współczynnikach tarcia za sprawą swojej innowacyjnej budowy. Struktura materiału, z którego produkuje się łożyska bezsmarowe, jest porowata. Nawet 1/4 objętości całej konstrukcji stanowią puste przestrzenie, które w procesie wytwarzania łożyska wypełnia się specjalnie opracowanym środkiem smarnym. Jego obecność sprawia, że praca łożyska jest możliwa przez cały czas jego eksploatacji bez konieczności zapewnienia dodatkowego zewnętrznego smarowania.
Łożyska bezsmarowe są wykonywane z różnego rodzaju materiałów kompozytowych. Firmy zajmujące się dystrybucją tego typu łożysk, jak choćby FPM IN-BEAR proponują łożyska z rozmaitych kompozytów żelaza, brązu, ołowiu, aluminium oraz PTFE, żywic i wielu tworzyw. Łożyska dostarczane przez firmę znajdują zastosowania w bardzo wielu branżach od przemysłu stoczniowego, wydobywczego przez samochodowy po przetwórstwo żywności i przemysł farmaceutyczny.
Bardzo popularne są wciąż łożyska, które są smarowane dostarczanymi z zewnątrz lub od wewnątrz środkami w formie płynnej. Smary, oleje, woda i ciecze procesowe są w nich rozprowadzane na powierzchni wewnętrznej dzięki specjalnemu ukształtowaniu rowków, które umożliwiają jego rozprowadzenie na całej powierzchni. Dodatkowym zadaniem cieczy jest chłodzenie łożyska, dzięki czemu jest redukowana wysoka temperatura powstająca w wyniku pracy - łożysko nie traci swoich własności i nie ulega destrukcji Ze względu na zmniejszenie tarcia występującego w tego rodzaju łożyskach oraz większe obciążenia, które mogą być przeniesione, łożyska takie są montowane m.in. w maszynach pracujących w ruchu ciągłym i w ciężkich warunkach, np. na wałach silników czy turbosprężarek.
Łożyska bezsmarowe
Bardzo ciekawym rodzajem łożysk ślizgowych są łożyska bezsmarowe, które nie wymagają dostarczania z zewnątrz środka zmniejszającego tarcie. Mogą one zapewniać płynną pracę obracających się elementów przy bardzo niskich współczynnikach tarcia za sprawą swojej innowacyjnej budowy. Struktura materiału, z którego produkuje się łożyska bezsmarowe, jest porowata. Nawet 1/4 objętości całej konstrukcji stanowią puste przestrzenie, które w procesie wytwarzania łożyska wypełnia się specjalnie opracowanym środkiem smarnym zmniejszającym tarcie. Jego obecność sprawia, że praca łożyska jest możliwa przez cały czas jego eksploatacji bez konieczności zewnętrznego smarowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana