Jaką posadzkę wybrać do hali, po której będą się poruszać wózki widłowe?
Podstawą właściwego wyboru warstw podłogowych w hali magazynowej, produkcyjnej, warsztatowej lub o innym przeznaczeniu jest dostosowanie ich do rodzaju obciążeń, jakie będą występowały w tym pomieszczeniu. W naszym artykule skoncentrujemy się na kryteriach wyboru posadzki do hali, po której docelowo będą się poruszać wózki widłowe. Przyjrzyjmy się bliżej betonowym posadzkom przemysłowym.
Wybór konstrukcji posadzki betonowej
Konstrukcje wszystkich posadzek betonowych dobieramy w zależności od obciążeń skupionymi i rozłożonymi siłami, obciążeniami termicznymi, technologii wykonania (chodzi przede wszystkim o posadzki bezspoinowe i dylatowane; te drugie wykonuje się częściej w obiektach o większej powierzchni) oraz oczywiście w zależności od warunków gruntowych. Posadzki przemysłowe, po których poruszają się wózki widłowe wewnątrz hali, to zdecydowanie w przewadze konstrukcje żelbetowe, przy czym ogólnie do wyboru mamy różne warianty posadzek betonowych, czyli na przykład: betonowe niezbrojone, zbrojone siatkami zgrzewanymi, ze zbrojeniem rozproszonym (np. z włóknami stalowymi lub syntetycznymi), czy płyty sprężone. Przed projektantem stoi wiele decyzji, które musi podjąć: jaka będzie konstrukcja posadzki, jeśli będzie w niej zbrojenie, to jakie dokładnie, o jakich wymiarach, proporcjach, z jakiego gatunku materiału; jaka będzie klasa betonu, jak mieszanka będzie układana, jak ją pielęgnować itd.
Obciążenia dynamiczne działające na posadzkę
W przypadku hali, po której będą poruszać się wózki widłowe, projektant musi wziąć pod uwagę obciążenia dynamiczne działające na posadzkę. Jak mówią nam przedstawiciele firmy COMPLEX B.R.T. z Olecka, ważny jest nie tylko sam ciężar wózka razem z maksymalnym towarem, który ten pojazd może transportować, czyli ciężar całkowity pojazdu wraz z towarem. Ważny jest też rodzaj opon, częstotliwość ruchu pojazdu, czy obciążenie przypadające na jedną oś wózka widłowego. Jeśli opony wypełnione powietrzem powodują powstawanie nacisku do około 10 barów (1,0 MPa), to nacisk opon o takiej samej wielkości, ale pełnych opon z gumy, może być nawet cztery razy większy. Opony w całości gumowe mogą przenosić podobne obciążenia, jak opony napełniane powietrzem, przy czym mają mniejszą powierzchnię styku z naszą betonową posadzką. Generują więc w pływie większe naprężenie. Posadzka betonowa musi być zaprojektowana z uwzględnieniem jak najdokładniejszych wytycznych; hala przemysłowa zawsze projektowana jest pod kątem konkretnego przeznaczenia – nie tylko pod względem potrzebnej powierzchni roboczej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana